sunnuntai 31. heinäkuuta 2016

Hampuri - Hansakaupunki Elben varrella

Mun ehdoton suosikki kuva koko reissulta. "Kein mensch ist illegal"
Viikko harjoittelua takana, viikko edessä. Viikonloppuna olikin sitten aika suunnata junalla Hampuriin. Matkaan lähdin host-veljeni ja hänen kaverinsa kanssa. Herätys oli viideltä aamulla ja juna Hampuriin lähti Dortmundista puoli seitsemän aikaan.

Kolmen tunnin juna matkan aikana eteen voi tulla yllättäviä ongelmia. Tavalliseen tapaani nukuin matkan aikana. Matkaa Hampuriin oli jäljellä ehkä puoli tuntia, torkuin edelleen, haistelin, että täällä haisee hieman savulle, mutta ajattelin sen kantautuvan jostain ulkoa junan ilmastointiin. Pian host-veljeni kuitenkin tökkää minut hereille sanoen, että juna savuaa ja samassa juna pysähtyy. Vaunut täyttyvät kevyestä savusta, henkilökunta kuuluttaa, että syytä huoleen ei ole ja he kertovat selvittävänsä syytä. Syy löytyy pian ylikuumenemisesta. Henkilökunta tuulettaa hieman junaa ja olemme jo pian valmiita jatkamaan matkaa pienen myöhästymisen jälkeen. Alkuun ajattelin, että nyt äkkiä evakuoidaan koko juna oikeastaan keskellä ei mitään. XD Ei onneksi sitten tarvinnut ja host-veljeni kertoi, että tämä oli hänelle jo kolmas kerta, kun oli savuavassa junassa eli ihan normi meininki Deutsche Bahnilla XD

Viimein saavumme Hampurin päärautatie asemalle ja Hampurin tutkiminen voi alkaa. Ensimmäisenä suuntasimme metroon ostamaan liput julkisiin kulkuvälineisiin ja sen jälkeen metrolla St. Paulille. Satama kävelyjen jälkeen kävelimme Reeperbahnille, joka tunnetaan hieman rajumpana kaupungin osana ja jossa on strippiklubeja aivan vierivieressä. Lauantai aamuna tämä rajuus ei ehkä tule esiin aivan optimaalisella tavalla. Ennemminkin katukuvasta löytyy hieman krapulaisia ihmisiä, jotka etsivät aamupalaa pikaruokaloista. Sitä ja ilmaista nettiä etsimme myös me, mutta ilman tuota krapulaa.

Reeperbahnin jälkeen otimme suunnaksi Speicherstadtin, joka on kuin Hampurin Venetsia. Vesi virtasi talojen väleissä ja sillat yhdistivät katuja toisiinsa. Ilma alkoi olla jo verrattain lämmin ja pitkät farkut eivät tuntuneet enää niin hyvältä idealta.

Hampuri - Saksan Venetsia
Must see -kohteiden, Reeperbahnin ja Speicherstadtin, oli sitten shoppailun vuoro. Ostoksille Hampuri tarjoaa erittäin hyvät mahdollisuudet. Keskellä kaupunkia sijaitsee suuri Europa Passage Hamburg -ostoskeskus, josta löytyvät kaikki kaupat, mitä kuvitella voi. Saatoin ehkä taas ostaa jotian... Voin sanoa etten nauttinut pakkaamisesta, kun piti palata Suomeen.

Illan suussa kävimme vielä syömässä pizzeriassa, jonka pizzat olivat kyllä hienoinen pettymys. Illalla oli sitten vielä reilusti aikaa istua elben rannalla, katsella joutsenten, ankkojen ja sorsien menoa rannalla. Illalla kun ilma viileni ja istuimme yhä Elben rannalla, pitkät farkut olivat taas melko hyvä idea.

Kun jätimme Elben rannan, oli meillä viel reilusti aikaa kävellä ympäri keskustaa ja oikeastaan yllätyin, kuinka hiljainen Hampurin keskusta oli lauantai-iltana. Ehkäpä kaikki olivat sitten Reeperbahnilla. xd Junamme takaisin Dortmundiin lähti vasta puoli 11 jälkeen illalla, mikä tarkoitti, että perillä Schwertessä olimme noin puoli kolmen jälkeen yöllä. Uni kyllä maistui.

Hampuri oli kyllä kiva kaupunki ja uskoisin palaavani sinne vielä joskus vaikka pitkäksi viikonlopuksi.